Najvýznamnejšie výstupy z riešenia výskumných projektov v roku 2024

Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov

Názov projektu: Zlepšenie vyučovacieho procesu STEM pomocou digitálnej transformácie (DigSTEM)
Číslo projektu: IVF International Visegrad fund 22310113 DigStem
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Radovan Madleňák, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Výstupom projektu je zlepšenie využívania digitálnych technológií STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) vo vzdelávacom procese vysokoškolských inštitúcií (HEI) v Kosove prostredníctvom výmeny skúseností medzi HEI z Kosova a regiónu V4. Projekt sa týka vyučovacích procesov v predmetoch zahŕňajúcich STEM, ale aj zlepšenia CMS.

 

Názov projektu: Dimenzovanie kapacity železničnej infraštruktúry v kontexte prognózovania modal splitu
Číslo projektu: APVV-19-0444
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Jozef Gašparík, PhD., MBA
Dosiahnutý výsledok: Základný výskum podporil vytvorenie jednotnej metodiky pre stanovenie kapacity železničnej infraštruktúry pri zohľadňovaní celého komplexu faktorov. Druhým okruhom bolo skúmanie predpokladov pre objektívne prognózovanie dopravných výkonov na základe využitia kapacity infraštruktúry a rozsahu dopravného výkonu. Navrhnutá metodika je vhodným nástrojom pri vyhodnotení kvalitatívnych ukazovateľov kapacity železničnej infraštruktúry a pri plánovaní modernizačných a optimalizačných opatrení na jednotlivých traťových úsekoch s cieľom dosiahnuť optimálnu kapacitu a kvalitnú úroveň dopravy z hľadiska uspokojenia budúcich požiadaviek dopravcov variabilne podľa stanovených podmienok pre jednotlivé kategórie tratí.

 

Názov projektu: COMPETING 2: Výskum interakcií medzi novými emergentnými technológiami, výkonnosťou podnikov a odvetví založených na sieťovej technologickej infraštruktúre, uplatňovaním nových business modelov a inštitucionálnym regulačným, environmentálnym a sociálnym prostredím
Číslo projektu: Erasmus+ 2022-1-NL01-KA220-VET-000088164
Zodpovedný riešiteľ: Doc. Ing. Andrej Dávid, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci riešenia projektu bolo vytvorené ľahko dostupné a flexibilné vzdelávací systém pre sektor vnútrozemskej vodnej dopravy v zmysle platnej legislatívy Európskej únie vo vnútrozemskej plavbe, t. j. vytvorením harmonizovaných vzdelávacích materiálov a vybudovaním platformy v sektore vnútrozemskej plavby v krajinách Európskej únie INeS (Inland Navigation eLearning System).

 

Strojnícka fakulta

Názov projektu: Nové prístupy k zvyšovaniu únavovej životnosti zvarových spojov vysokopevných konštrukčných ocelí
Číslo projektu: APVV-20-0427
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. František Nový, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci roku 2024 sa projekt zameriaval na vývoj nových prístupov k zvyšovaniu únavovej životnosti zvarových spojov vysokopevných konštrukčných ocelí. Výsledky výskumu boli publikované v prestížnych vedeckých časopisoch a konferenčných zborníkoch, pričom sa venovali témam ako vplyv indukčného kalenia, nitridácie a boridovania na mechanické vlastnosti ocelí, vodíková krehkosť vysokopevných ocelí a efekt zmäknutia v teplom ovplyvnenej oblasti pri laserovom zváraní. Štúdie poukázali na významné faktory ovplyvňujúce životnosť zvarových spojov a identifikovali metódy na jej predĺženie. Publikované výsledky prispeli k rozšíreniu poznatkov v oblasti materiálového inžinierstva a zvárania, čo môže mať praktické využitie v strojárstve a dopravnom priemysle.

 

Názov projektu: Výzva na predkladanie žiadostí o poskytnutie prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti. Štipendiá pre excelentných výskumníkov ohrozených vojnovým konfliktom na Ukrajine
Číslo projektu: 09I03-03-V01-00131
Zodpovedný riešiteľ: prof. Dr. Ing. Juraj Gerlici, prof. h. c.
Dosiahnutý výsledok: Výsledkom riešenia projektu v roku 2024 sú 3 publikácie v prestížnych CCC časopisoch, 3 publikácie indexované vo WoS a Scopus a celkovo 13 prihlášok úžitkových vzorov. Okrem toho bolo udelených 11 úžitkových vzorov a podaných 10 patentových prihlášok, ktoré sa zaoberajú inováciami v oblasti železničnej dopravy, predovšetkým zlepšením brzdových systémov a konštrukčných riešení vagónov. Výstupy projektu prispievajú k zlepšeniu bezpečnosti a životnosti komponentov nákladných vozňov, pričom získané poznatky majú potenciál pre praktické využitie v železničnej doprave.

 

Názov projektu: Vplyv využitia malých elektrostatických odlučovačov na znižovanie produkcie tuhých znečisťujúcich látok pri spaľovaní palív v domácnostiach
Číslo projektu: APVV-21-0452
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Michal Holubčík, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Projekt sa v roku 2024 zameriaval na skúmanie vplyvu využitia malých elektrostatických odlučovačov na znižovanie produkcie tuhých znečisťujúcich látok pri spaľovaní palív v domácnostiach. Výsledkom riešenia sú 4 vedecké publikácie v karentovaných časopisoch, ktoré sa venujú rôznym aspektom znižovania emisií, zlepšeniu presnosti monitorovania znečistenia ovzdušia a analýze sezónneho vplyvu vykurovania na koncentrácie PM10 a PM2.5 v ovzduší. Výskum preukázal, že elektrostatické odlučovače môžu významne prispieť k redukcii emisií v malých spaľovacích zariadeniach a tým zlepšiť kvalitu ovzdušia. Výsledky projektu môžu byť využité pri vývoji ekologických riešení pre vykurovanie domácností a pri tvorbe environmentálnych politík.

 

Fakulta elektrotechniky a informačných technológií

Názov projektu: Motor Toolkit Schaeffler
Číslo projektu: S 103-0004/24 503170
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Pavol Makyš, PhD. (KEEP), prof. Ing. Michal Frivaldský, PhD. (KME)
Dosiahnutý výsledok: Vytvorenie návrhového softvéru pre indukčné stroje.

 

Názov projektu: Návrh reluktančného lineárneho motora pre kompresorové aplikácie
Číslo projektu: KEEP2024/1
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Pavol Rafajdus, PhD., Ing. Matúš Horník (KEEP)
Dosiahnutý výsledok: Navrhnutý prototyp lineárneho reluktančného motora pre kompresorové aplikácie.

 

Názov projektu: Nano-štrukturovaná kremíková fotonika pre energeticky uvedomelé dátové komunikačné prepojenia na čipe
Číslo projektu: APVV-21-0217
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Daniel Benedikovič, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Navrhnuté nové riešenia kompaktných mriežkových väzobných členov pre nízko-stratové nanofotonické rozhrania vlákno-čip s využitím kremíkovo-kompatibilných materiálov a zjednodušených výrobných postupov pre praktickú implementáciu v energeticky náročných vysoko-kapacitných data komunikačných prepojeniach

 

Stavebná fakulta

Názov projektu: Výskum mobility a emisných atribútov dopravného procesu
Číslo projektu: APVV-21-0416
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Ján Čelko, CSc.
Dosiahnutý výsledok: Projekt APVV-21-0416 sa v roku 2024 zameriaval na analýzu mobility a emisií v rámci dopravného systému Slovenska s dôrazom na senzorické merania kvality ovzdušia a dopravného prúdu. Hlavnými cieľmi sú vytvorenie komplexného dopravného modelu, analýza distribučných funkcií dopravy a hodnotenie vplyvu cestnej dopravy na znečistenie ovzdušia.V rámci riešenia projektu sa vykonala agregácia údajov o mobilite, pričom bola využitá databáza Orange Flux Vision, poskytujúca anonymizované dáta o pohybe SIM kariet. Tieto údaje boli transformované do dopravného modelu SR, ktorý slúži na vyhodnotenie mobility obyvateľstva a emisií. Pre analýzu distribúcie dopravy boli testované viaceré distribučné funkcie (Logit, exponenciálna a polynomická) a model bol prispôsobený špecifikám rôznych kategórií miest podľa počtu obyvateľov. Ďalším aspektom výskumu bolo spracovanie scenárov hybnosti v rôznych časových intervaloch a porovnanie priemerných rýchlostí vozidiel na vybraných úsekoch cestnej siete. Projekt tiež zahŕňa monitorovanie kvality ovzdušia prostredníctvom senzorickej siete v Žiline. Pôvodných päť meracích staníc bolo rozšírených na 13, pričom senzory merali koncentrácie PM10, PM2.5, PM4 a PM1. Výsledky ukázali sezónne zmeny znečistenia, pričom v zimných mesiacoch bola kvalita ovzdušia horšia kvôli vykurovaniu a vyššej dopravnej záťaži. Dátová vizualizácia prebiehala v systéme Grafana, pričom bola zaznamenaná vyššia koncentrácia PM počas dopravných špičiek. Emisný model bol vytvorený pomocou modulu HBEFA, ktorý umožňuje podrobné vyhodnotenie dopravných emisií.

 

Názov projektu: Zlepšenie implementačných procesov riadenia aktív cestného hospodárstva využitím metódy Cross Asset Allocation and Optimization
Číslo projektu: APVV-22-0040
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Ján Mikolaj, CSc.
Dosiahnutý výsledok: V rámci riešenia projektu APVV-22-0040 sa v roku 2024 riešiteľský tím zameral na definovanie hodnotiacich kritérií na určovanie stavu a hodnoty cestného majetku. Bola vypracovaná metodika výpočtu hodnoty infraštruktúrnych aktív s využitím systémových prístupov na správu cestného majetku, pričom výsledky boli aplikované na úsekoch ciest I. triedy s celkovou dĺžkou 50 km. Výskum zahŕňal aj experimentálne overenie únavových charakteristík vozoviek prostredníctvom dynamických skúšok, čím prispel k presnejšej predikcii zvyškovej životnosti konštrukcií. Riešiteľský tím úzko spolupracoval s odbornou praxou, čím zabezpečil praktickú aplikovateľnosť navrhovaných riešení.

 

Názov projektu: Human-Nature Interactions and Impacts of Tourist Activities on Protected Areas
Číslo projektu: CE0100248
Zodpovedný riešiteľ: doc. Mgr. Dana Sitányiová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V roku 2024 sa aktivity projektu sústredili na začatie monitorovnia dopadu turistických aktivít na prírodu. Tím UNIZA sa venoval najmä monitorovaniu zmien povrchu terénu na a v blízkosti turistických chodníkov. Použili sme techniku snímania pomocou technológie diaľkového snímania s LIDARom, ktorá zaznamenáva priebeh terénu vo forme mračna bodov. Porovnaním dvoch meraní v rôznych časových obdobiach získavame informácie o zmenách reliéfu, ktoré sa prejavujú ako úbytok hmoty v dôsledku erózie alebo akumulácia materiálu v dôsledku transportu zvetraného materiálu. Týmto spôsobom je možné sledovať konkrétne miesta, na ktorých erózia prebieha a stupeň degradácie prostredia a neskôr navrhnúť vhodné sanačné opatrenia. Aktivity prebiehali na území národného parku Malá Fatra. UNIZA, ako koordinátor, riadila celý projekt.

 

Fakulta bezpečnostného inžinierstva

Názov projektu: Monitorovanie a trasovanie pohybu a kontaktu osôb v zdravotníckych zariadeniach
Číslo projektu: APVV-20-0457
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Tomáš Loveček, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Výsledky testovania prototypu v Nemocnici Alexandra Wintera v Piešťanoch boli zosumarizované v elektronickom dokumente s názvom Testovanie systému na monitorovanie a trasovanie pohybu a kontaktu osôb v zdravotníckom zariadení (860 str.), obsahujúci opis testovania, príprava a konfigurácia zariadení. V dňoch 22. – 23. mája 2024 sa konala vedecko-odborná konferencia Moderné technológie v bezpečnostnom manažmente. Bol zaslaný návrh na zapracovanie zmien technickej normy CEN/TS 16850:2015 Societal and Citizen Security - Guidance for managing security in healthcare facilities.

 

Názov projektu: RETIME: Urban Adaptation and Alert Solutions for a TIMEly (re)Action
Číslo projektu: 101147113
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Katarína Hollá, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Bol identifikovaný rámec pre „multirisk assessment“ rizík, zameriavajúci sa na identifikáciu a kategorizáciu zraniteľností budov a infraštruktúry vystavených antropogénnym vplyvom a klimatickým zmenám. Dokument poskytuje konzistentný základ pre konzorcium RETIME a obsahuje aktualizovaný prehľad metodológií a nástrojov, ktoré sú relevantné pre projekt a uľahčujú vývoj využiteľných Bol vytvorený RETIME slovník určený pre odborníkov v rámci hodnotenia rizík, ktorý systematicky zhromažďuje informácie týkajúce sa zraniteľnosti obyvateľstva a budov, ako aj analýzy mimoriadnych udalostí. V súčasnosti prebieha analýza a príprava podkladov pre núdzové protokoly v jednotlivých pilotných mestách (Lisabon, Žilina, Tartu).

 

Fakulta riadenia a informatiky

Názov projektu: Výpočtové modelovanie buniek s jadrom a zhlukov rakovinových buniek v komplexných tokoch
Číslo projektu: VEGA 1/0369/22
Zodpovedný riešiteľ: prof. Mgr. Ivan Cimrák, Dr.
Dosiahnutý výsledok: V oblasti biomedicínskej informatiky sa tímu zloženému z doktorandky Lucie Piatrikovej a mladej výskumníčky Dominiky Petríkovej pod vedením prof. Cimráka podarilo vyvinúť model umelej inteligencie schopný generovať histopatologické obrázky skenov tkanív. Obrázky obsahujú štandardné HE ofarbenie. Špecialitou tohto modelu je podmienenosť generovaných HE obrázkov percentom rakovinových buniek z duálneho IHC ofarbenia, ktoré sa z tkanív získava náročným a drahým procesom. Model dokáže predikovať IHC ofarbenie priamo z HE ofarbenia, čím sa dá odhadnúť prítomnosť rakovinových buniek bez nutnosti robiť IHC ofarbenie. Model tiež umožňuje virtuálne sledovať tkanivové zmeny v HE ofarbení pri zvyšovaní podielu rakovinových buniek a v spolupráci s patológmi identifikovať patologické zmeny.

 

Názov projektu: Nové prístupy v analýze spoľahlivosti nekoherentných systémov
Číslo projektu: VEGA 1/0165/21
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Elena Zaitseva, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu bol vyvinutý nový teoretický prístup na analýzu spoľahlivosti viacstavových systémov založený na štruktúrnej funkcii. Prístup môže byť aplikovaný na nekoherentné systémy a dokáže zohľadňovať aj časové závislosti vyskytujúce sa v analyzovanom systéme ako aj vplyv ľudského faktora. Metódy vyvinuté v rámci tohto prístupu boli overované v analýze rizík systémov zdravotnej starostlivosti, analýze environmentálnych rizík a pri skúmaní spoľahlivosti UAV systémov.

 

Názov projektu: Prideľovanie obmedzených zdrojov do verejných obslužných systémov s konfliktnými kritériami kvality
Číslo projektu: APVV-19-0441
Zodpovedný riešiteľ: prof. RNDr. Jaroslav Janáček, CSc.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu bolo predstavených viacero návrhov verejných obslužných systémov s konfliktnými kritériami. Tieto návrhy ponúkajú výsledok vo forme množiny vzájomne nedominovaných prípustných riešení úlohy ako aproximácie Paretovho frontu. Dosiahnuté výsledky boli prezentované vo forme viacerých štúdií na zahraničných vedeckých konferenciách a v renomovaných časopisoch.

 

Názov projektu: Rýchle zotavenie siete
Číslo projektu: VEGA 1/0316/24
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Jozef Papán, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu bol vyvinutý nový mechanizmus na zrýchlenie konvergencie IP sietí, v ktorom je do klasickej siete včlenený nový výpočtový centrálny uzol. Tento centrálny uzol vopred vypočítava náhradné alternatívne cesty a následne ich distribuuje jednotlivým smerovačom. Týmto spôsobom je možné urýchliť proces rýchleho zotavenia siete (Fast Reroute) a znížiť zaťaženie CPU na jednotlivých uzloch siete.

 

Názov projektu: Stratégia trvalej udržateľnosti športovej organizácie v podmienkach Slovenskej republiky
Číslo projektu: APVV-20-0481
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Michal Varmus, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu bol v spolupráci so Slovenským olympijským a športovým výborom a Slovenským tenisovým zväzom realizovaný celoslovenský prieskum o chápaní vplyvu a významu rôznych zainteresovaných strán v slovenskom športe. Výsledky prieskumu boli prezentované aj na prvom ročníku konferencie Sports Management in Central & Eastern Europe, ktorá bola organizovaná Fakultou riadenia a informatiky v roku 2024.

 

Fakulta humanitných vied

Názov projektu: Chronológia dejín knižníc na Slovensku od počiatkov do roku 2020 (Chronologia historiarum bibliothecarum ab initio usque ad annum 2020)
Číslo projektu: APVV-19-0524
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Eva Augustínová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V roku 2024 vznikli ako výstupy riešenia projektu publikácie “Knižnice minulosti Dejiny knižníc na území Slovenska” ako zborník z vedeckej konferencie a publikácia “Knižnice v minulosti a v súčasnosti: knihovník v kontexte doby” ako vedecká monografia. Katedra mediamatiky a kultúrneho dedičstva Fakulty humanitných vied Žilinskej univerzity v Žiline a Historický ústav Slovenskej akadémie vied a Ústredná knižnica Slovenskej akadémie vied zorganizovala medzinárodnú konferenciu venovanú dejinám knižníc od konca novoveku do roku 1945 s názvom “Knižnice minulosti II”.

 

Názov projektu: Analytický a facilitatívny prístup k výučbe odborného anglického jazyka na vysokých školách s uplatnením inovatívnych komunikačných stratégii, technológií a metód kritického myslenia
Číslo projektu: 005ŽU-4/2023
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Eva Leláková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Výsledky riešenia projektu za rok 2024 spočívajú predovšetkým vo vydaní viacerých štúdií a vedeckých prác v renomovaných indexovaných časopisoch. Za najrelevantnejšie výstupy projektu sa považujú publikácie:
-Rafajlovičová, R.; Cimermanová, I. The Impact of Reading on the Development of Language Production of Young Learners at Slovak Primary Schools. In: Arab World English Journal, 15 (2): str. 19-39. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol15no2.2
-Leláková, E. Integrating NLP and authentic corpora in language teaching and learning. (monografia) 1. vyd. – Žilina: Žilinská univerzita v Žiline, 2024, 78 s. ISBN 978-80-554-2112-4

 

Názov projektu: CultureMind: Inovatívne vzdelávanie pre médiá a kultúrne dedičstvo
Číslo projektu: 017ŽU-4/2024
Zodpovedný riešiteľ: doc. PhDr. Slavka Pitoňáková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Výsledky riešenia projektu za rok 2024 spočívajú predovšetkým vo vydaní viacerých štúdií a vedeckých prác v renomovaných indexovaných časopisoch ako aj vo vydaní monografie s názvom “Media Production as a Common Way of Presenting Cultural Heritage” od Slavky Pitoňákovej vo vydavateľstve Wolters Kluwer. Výstup projektu tvorí aj vysokoškolská učebnica s názvom “Manažment v kocke” od Henriety Šutekovej z KMKD FHV UNIZA. Indexované výstupy projektu sú nasledovné:
-Pitoňáková, S.: Media Production as an option for enhancing Cultural (Heritage) Literacy. In: Media Literacy and Academic Research.
-Pitoňáková, S.; Somr, M.; Augustínová, E.: Industrial Cultural Heritage: Transport infrastructure in mines in Slovakia/Hungary at the end of the 19th and the beginning of the 20th century and its presentation in period media. In: Journal of Infrastructure, Policy and Development.
-Grupač, M.; Somr, M.; Filip, V.; Maček, D.: Advancing Visual Literacy: Innovative Use of Artificial Intelligence Generated Meme Images as an Effective Tool in the Context of Media Communication. In: European Journal of Media, Art and Photography.

 

ERAdiate+

Názov projektu: InCITIES - TRAILBLAZING INCLUSIVE, SUSTAINABLE AND RESILIENT CITIES
Číslo projektu: 101071330
Zodpovedný riešiteľ: Prof. Ing. Tatiana Kováčiková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V roku 2024 bol v rámci projektu zorganizovaný BIP (Blended Intensive Programme) kurz “Sustainable Mobility Innovation”, ktorý pozostával z online prezentácií trvaní 9 týždňov a seminára s fyzickou účasťou študentov z partnerských univerzít. Kurz bol vytvorený na základe metodiky Learning by Developing (LBd) vyvinutej partnerskou inštitúciou Laurea vo Fínsku.

 

Názov projektu: SPINE - Smart Public transport Initiatives for climate Neutral cities in Europe
Číslo projektu: 101096664
Zodpovedný riešiteľ: Prof. Ing. Tatiana Kováčiková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu boli v roku 2024 definované prototypy inovatívnych riešení pre verejnú dopravu v partnerských mestách projektu vrátane podrobného implementačného plánu pre každé mesto. Boli tiež definované základné princípy živých laboratórií ako nástrojov pre komunikáciu riešení s obyvateľstvom.

 

Názov projektu: WW4WL - WinWin4WorkLife
Číslo projektu: 101132580
Zodpovedný riešiteľ: Prof. Ing. Tatiana Kováčiková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Projekt začal v roku 2024 a jeho cieľom je posilniť možnosti práce na diaľku integrovaním perspektív zamestnávateľa a zamestnanca s cieľom zabezpečiť zdravé, udržateľné a inkluzívne zosúladenie práce a osobného života v mestských, prímestských a cezhraničných podmienkach. V prvom roku riešenia projektu boli navrhnuté dotazníky pre zamestnancov a zamestnávateľov, ktoré budú využité v rámci 5 pilotných štúdií v Európe.

 

Výskumný ústav vysokohorskej biológie

Názov projektu:
Číslo projektu:
Zodpovedný riešiteľ:
Zodpovedný riešiteľ za UNIZA:
Dosiahnutý výsledok:

 

Ústav celoživotného vzdelávania

Názov projektu: Job Labs - Jazyková príprava pre potreby praxe na UNIZA
Číslo projektu: 007ŽU-4/2023
Zodpovedný riešiteľ:
Dosiahnutý výsledok: Projekt identifikuje a inovuje obsahu, metód a systém hodnotenia študentov vyučovacích predmetov Cudzí jazyk 1 a Cudzí jazyk 2 inžinierskeho štúdia na UNIZA. Odpovedá na požiadavku prispôsobiť obsah a metódy výučby odborného cudzieho jazyka ako aj metódy hodnotenia študentov inžinierskeho štúdia potrebám trhu práce. Inovatívny koncept Job Labs je jedinečný koncept pracoviska, ktorý podporuje jazykovú produkciu simuláciou pracovných situácií, pričom sa zameriava na rozvoj vybraných prenositeľných zručností, kreativity, tímovej práce, kritického myslenia a zručnosti učiť sa učiť. V roku 2024 boli v rámci projektu Job Labs vypracované analýza jazykových potrieb študentov na trhu práce, metodika predmetu Cudzí jazyk v inžinierskom stupni štúdia a 2 vysokoškolské učebnice - English for Crisis Management a English for Economics, ktoré sú následne pilotne testované na hodinách anglického jazyka.

 

Ústav znaleckého výskumu a vzdelávania

Názov projektu: Metódy exaktného zisťovania vybraných parametrov pre účely riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií
Číslo projektu: APVV-23-0665
Zodpovedný riešiteľ: Dr. Ing. Tibor Kubjatko, PhD. LL.M
Dosiahnutý výsledok: Vypracovanie súbor metodík, ktoré budú umožňovať exaktné, merateľné a verifikovateľné zistenia, údaje a vyhodnotenia dôležitých prvkov, pre výkon činnosti riadenia a kontroly pozemných komunikácií. Výsledky aplikácie týchto metód umožňujú presné, nespochybniteľné a zrozumiteľne interpretovateľné dáta a tiež relevantné štatistické spracovanie. Projekt je riešený od 9/2024 a už za toto obdobie boli dosiahnuté relevantné výsledky v podobe vyhodnocovania onboard_ aj externých kamerových záznamov a tiež pri získavaní a interpretácií dát z moderných komunikačných systémov vozidiel a tiež nedštruktívnej diagnostiky zádržných zariadení.

 

Názov projektu: Biomechanicky verná náhrada ľudského tela pre zvýšenie objektivity forenznej analýzy cestných dopravných nehôd.
Číslo projektu: APVV-20-0626
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Eduard Kolla, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Bola vytvorená inštrumentovaná deformovateľná fyzická náhrada ľudského tela (skúšobná figurína) s fyzickými parametrami 50%-ilného muža kaukazoidného pôvodu. Figurína umožňuje indikáciu zraňujúceho účinku mechanického namáhania ľudského tela priamo deformáciou daného komponentu ako aj prostredníctvom interného meracieho systému. Skúšobná figurína je určená prioritne pre účely forenznej biomechaniky v rámci rekonštrukcie a analýzy dopravných nehôd, so širokými možnosťami aplikačného nasadenia v sekundárnych oblastiach. Figurína koncepčne dopĺňa už vytvorenú rodinu matematicko-fyzikálnych simulačných modelov tiel dospelej ľudskej populácie.

 

Ústav konkurencieschopnosti a inovácií

Názov projektu: SCORE4AI: Slovenský kolaboratívny otvorený výskumný a vzdelávací ekosystém pre umelú inteligenciu
Číslo projektu: 008ŽU-4/2024
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Michal Gregor, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci prvého roka riešenia projektu bol vytvorený základ spoločnej vzdelávacej platformy, ktorá bude slúžiť na výmenu učebných materiálov medzi pedagógmi venujúcimi sa oblasti umelej inteligencie a strojového učenia v slovenskom akademickom priestore. V rámci prvého roka sa tiež realizovalo mapovanie pracovísk, ktoré by sa do platformy mohli zapojiť a predmetov, ktoré vyučujú. Boli identifikované pracoviská, ktoré sú kľúčovými partnermi projektu a ich zapojenie má v počiatočnom rozvoji platformy najväčšiu prioritu. V neposlednom rade bolo realizovaných aj viacero konkrétnych vzdelávacích aktivít: 2 SciTea workšopy (na tému počítačového videnia a veľkých jazykových modelov), spoluorganizácia letnej školy o spracovaní prirodzeného jazyka v Bratislave, špecializované prednášky atď. Výsledky podporných výskumných aktivít projektu boli diseminované formou vedeckých publikácií.

 

Názov projektu: Výskum termoluminiscenčných vlastností kryštálov Yb:YAG pestovaných metódou horizontálnej usmernenej kryštalizácie s použitím pre vysokovýkonné lasery
Číslo projektu: SK-PL-23-0038
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Juraj Kajan, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Publikované články:
1. Yaraslau Padrez, Vitalii Boiko, Juraj Kajan, Tomáš Gregor, Vira Tinkova, Renata Karpicz, Mykhailo Chaika, Temperature dependence of Charge Transfer Luminescence in Yb3+:YAG single crystal, Optical Materials: X,Volume 22,2024,100315,ISSN 2590- 1478,https://doi.org/10.1016/j.omx.2024.100315. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590147824000275) Abstract: Charge Transfer Luminescence (CTL) processes play a major roles in Yb:YAG laser materials act as a source of energy losses decrease the performance of this material. In this work, the temperature dependence of CTL in Yb:YAG single crystal was investigated. A 375-nm picosecond laser source was used as the excitation source. It was shown that the change in temperature affects the emission intensity and the position maximum of CTL occurring between perturbated F+ centers and Yb3+ ions. The increase in the temperature caused the blueshift of CTL, while the emission intensity have the inverted U-shape. The measured luminescence lifetime of CLT was in the range of 8 ns – 13 ns and barely changes with temperature. The temperature dependence of the CTL parameters was explained by the change in the energy transfer processes between F+ centers and the charge transfer state of Yb:YAG single crystals. Improving the efficiency of crystal growth process control by HDC method, J Kajan, G Damazyan, V Tinkova, T Gregor, Š Medvecký and M Chaika, Published under licence by IOP Publishing Ltd Journal of Physics: Conference Series, Volume 2931, 33rd Joint Seminar Development of Materials Science in Research and Education (DMSRE33) 09/09/2024 - 13/09/2024 Tatranská Štrba, Slovakia DOI 10.1088/1742-6596/2931/1/012026

 

 Univerzitný vedecký park

Názov projektu: Enhancing governance Capacities of Local authorities using Open Data/ Posilnenie kapacít riadenia miestnych orgánov pomocou otvorených údajov (EnCLOD)
Číslo projektu: CE0200649
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Karol Hrudkay, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Projekt EnCLOD začal v roku 2024 a je zameraný na posilnenie riadiacich kapacít 5 miestnych orgánov verejnej správy v strednej Európe prostredníctvom širšieho a efektívnejšieho využívania inovatívnych konceptov, ako sú otvorené údaje (OD) a internet vecí (IoT), udržiavanie viacúrovňovej územnej správy a nových foriem zapojenia občianskej spoločnosti a spolupráce medzi verejným a súkromným sektorom, podpory opätovného využívania vytvorených OD pre nové nápady, ktoré reagujú na územné potreby alebo ktoré podporujú inovácie a prispievajú k prosperite miestnej ekonomiky. V roku 2024 započali práce na všetkých pracovných balíkoch. V rámci balíka riešiaceho OD pre mestské a regionálne plánovanie sa vykonalo medzinárodné porovnávanie a zber a analýza najlepších praktík, analýza stavu využívania OD v pilotných oblastiach, vypracovali sa komunikačné nástroje pre projekt a začali sa práce na lokálnych akčných plánoch. Pri napĺňaní druhého balíku venovaného pilotným akciám sa UNIZA v spolupráci s partnermi podarilo nasadiť senzorovú sieť Žiline, ktorej cieľom je zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v meste Žilina. V súvislosti s balíkom zameranom na budovanie kapacít sa vypracovali spoločné usmernenia a materiály pre organizovanie a realizáciu školení/vzdelávacích aktivít o OD. V Žiline sa tiež uskutočnila inšpiratívna návšteva pre partnerov projektu spojená s projektovým stretnutím. Aktivity projektu napredovali podľa časového plánu. Činnosti na projekte sú priebežne spojené s diseminačnými aktivitami.

 

Názov projektu: Technical Assistance for the development and collection of Road safety Key Performance Indicators (KPI) (TRENDLINE)/ Technická pomoc pri vývoji a zbere kľúčových ukazovateľov výkonnosti (KPI) bezpečnosti na cestách (TRENDLINE)
Číslo projektu: MOVE/C2/SUB/2022-54/CEF/TA/SI2.892654
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Michal Cingel, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Projekt TRENDLINE združuje 25 členských štátov Európskej únie a štyri ďalšie európske krajiny v pozorovateľskom statuse s cieľom zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky prostredníctvom zberu a analýzy údajov. Hlavným výstupom projektu je poskytovanie kľúčových ukazovateľov výkonnosti (KPI) v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ktoré pomáhajú pri tvorbe efektívnych dopravných politík a opatrení na znižovanie dopravných nehôd a zranení. KPI v rámci projektu poskytujú dôležité informácie o faktoroch, ktoré priamo súvisia s rizikom dopravných nehôd, ako sú: prekročenie povolenej rýchlosti, jazda bez zapnutého bezpečnostného pásu, používanie mobilného telefónu za volantom. Projekt TRENDLINE prispieva k lepšiemu pochopeniu hlavných príčin dopravných nehôd a pomáha identifikovať účinné riešenia na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v celej Európe.

 

Výskumné centrum 

Názov projektu: Výskum vysoko odolných duplexných vrstiev na báze PEO pre zvýšenie protikoróznej ochrany a aplikačných možností ultraľahkých zliatin Mg v priemyselných aplikáciách
Číslo projektu: VEGA 1/0117/21
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Filip Pastorek, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Najhodnotnejším výsledkom projektu úspešné vytvorenie optimalizovanej duplexnej vrstvy PEO s prídavkom NaAl02, ktorá významne zlepšuje povrchové a korózne vlastnosti perspektívnej Mg zliatiny EV31 [15]. Tento parciálny výskum projektu bol publikovaný v renomovanom vedeckom časopise v roku 2024 a už je na WoS viacnásobne citovaný. V rámci výskumu boli použité prídavky NaAl02 v rozsahu 4, 8, 12 a 16 g. Vrstva PEO bola vytvorená pulzným režimom, pričom čas na dosiahnutie počiatočného dielektrického rozpadu sa pridaním NaAl02 skrátil. Inkorporácia NaAl02 viedla k zmenšeniu pórovitosti, ktorá dosiahla minimum pri pridaní 8 g/l NaAl02. Súčasne sa znížila prítomnosť a rozsah mikrotrhlín. Na základe XRD analýzy sa zistilo, že vrstvy PEO sú bez pridania NaAlO2 zložené hlavne z MgO a Mg3(PO4)2. Po pridaní NaAlO2 sa vo vrstve vytvorí spinelová fáza MgAl2O4, ktorej pomer sa zvyšuje so zvyšujúcim sa obsahom hlinitanov. Najvyššiu koróznu odolnosť pritom dosiahli vzorky s prídavkom 4 g/l NaAlO2 po 10 minútach procesu PEO.

 

Názov projektu: Výskum metód analýzy inerciálnych dát pre aplikácie v oblasti rehabilitačných adjuvatík
Číslo projektu: VEGA 1/0095/24
Zodpovedný riešiteľ: Ďuďák Juraj, doc. Ing., PhD.
Dosiahnutý výsledok: Jedným z prvých výsledkov riešenia projektu je návrh komunikačného protokolu nanoBus (nBus). NBus je inovatívny komunikačný protokol založený na RS485 navrhnutý špeciálne pre siete BAN (Body Area Networks). Na zlepšenie monitorovania a spätnej väzby zdravotných parametrov v reálnom čase rieši nBus rastúcu potrebu spoľahlivého a bezpečného prenosu údajov o pacientoch, najmä v klinickom a domácom rehabilitačnom kontexte. Využitím sériového rozhrania RS-485 zabezpečuje nBus vysokú rýchlosť prenosu údajov a robustnú odolnosť voči rušeniu, čo predstavuje výrazné zlepšenie oproti bezdrôtovým technológiám z hľadiska bezpečnosti a spoľahlivosti. Protokol funguje na modeli master/slave request/response, čo uľahčuje adresovanie uzlov a senzorov v rámci siete BAN. Architektúra nBus je podrobne opísaná, pričom sa zdôrazňujú jej tri základné vrstvy: Fyzická, spojová a aplikačná. Tento komplexný návrh umožňuje škálovateľnú integráciu až 132 uzlov s 32 snímačmi, čo sľubuje významný pokrok v komunikácii BAN. Súčasťou tohto návrhu je aj rozšírenie senzorickej siete aby ju bolo možné integrovať do bezdrôovej infraštruktúry.

 

Názov projektu: Energetické zhodnocovanie produkovaného odpadu v súvislosti s pandémiou COVID-19 prostredníctvom peliet ako alternatívneho paliva
Číslo projektu: VEGA 1/0150/22
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Nikola Čajová Kantová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Jedným z najhodnotnejších výsledkov projektu v roku 2024 bolo úspešné vytvorenie regresného modelu na predikciu produkcie tuhých znečisťujúcich látok vznikajúcich pri spaľovaní drevných peliet s obsahom respirátorov FFP2 ako odpadu vznikajúceho hlavne s súvislosti s pandémiou COVID-19. Tento parciálny výskum projektu bol publikovaný v roku 2024 v renomovanom vedeckom časopise JOURNAL OF HAZARDOUS MATERIALS ADVANCES zaradenom v databáze Current Contents Connect s kvartilom Q1 a Impact Factorom 5.5. Uvedený výstup bol zameraný na likvidáciu tvárových masiek FFP2 ich spoluspaľovaním s drevom. Z hľadiska spaľovania a následnej tvorby emisií, boli dezintegrované FFP2 masky zmiešané so smrekovými alebo bukovými pilinami, stlačené do peliet s cieľom získania vyššej hustoty a porovnávané s čistými smrekovými alebo bukovými pilinami. Počas spaľovania peliet boli merané emisie ako oxid uhoľnatý, oxidy dusíka, oxidy síry a tuhé znečisťujúce látky. Zisťoval sa aj tepelný výkon automatického kotla na pelety. Filtre so zachytenými časticami boli odoslané na analýzu koncentrácie dioxínov a furánov. Okrem toho bol vytvorený regresný model na predikciu koncentrácie tuhých znečisťujúcich látok. Výsledky potvrdili, že spoločné spaľovanie drevných pilín s FFP2 maskami by mohlo byť jedným z ekologických spôsobov likvidácie tvárových masiek, keď sa používajú v malom percentuálnom množstve ako prísada. Zloženie paliva a prevádzkové podmienky sú tiež veľmi dôležité parametre v procese spaľovania. Koncentrácia plynných emisií a tuhých znečisťujúcich látok, ako aj tepelný výkon sa však výrazne nezmenili, keď sa použil obsah FFP2 masiek v pomere 5 % alebo 10 % voči drevným pilinám.

Uložiť
Používateľské nastavenia súborov cookie
Používame súbory cookies, aby sme Vám zabezpečili čo najlepší zážitok z návštevy našej webovej stránky. Ak odmietnete používanie súborov cookies, táto webová stránka nemusí fungovať správne.
Prijať všetko
Odmietnuť všetko
Prečítajte si viac
Potrebné
Tieto položky sú potrebné na povolenie základných funkcií webových stránok.
Základné
Prijať
Odmietnuť
Analytics
Nástroje používané na analýzu údajov na meranie efektívnosti webovej lokality a na pochopenie jej fungovania.
Google Analytics
Prijať
Odmietnuť
Marketing
Súbor techník, ktorých cieľom je obchodná stratégia a najmä štúdium trhu.
Google Tag Manager
Prijať
Odmietnuť