Výskum Žilinskej univerzity prispieva k znižovaniu emisií z dopravy

Pri príležitosti nedávneho Medzinárodného dňa životného prostredia upozorňuje Žilinská univerzita v Žiline na výsledky výskumného projektu REMoT – Výskum mobility a emisných atribútov dopravného procesu, ktorého cieľom bolo zmapovať vplyv dopravného správania na životné prostredie a navrhnúť efektívne riešenia pre jeho zlepšenie. Projekt realizovali odborníci zo Stavebnej fakulty (SvF UNIZA) od júla 2022 do júna 2025.

Projekt REMoT sa sústredil na podrobné skúmanie emisií produkovaných rôznymi druhmi dopravy, ako aj na analýzu mobility obyvateľstva v mestských a prímestských oblastiach. Výskum poskytol základné údaje pre tvorbu komplexných modelov dopravného správania a ich vplyvu na kvalitu ovzdušia, čím vznikol významný nástroj na podporu plánovania udržateľnej dopravy.

Kľúčovým vstupom do dopravného modelu REMoT boli anonymizované mobilné dáta o pohybe SIM kariet od spoločnosti Orange France (Flux Vision), ktoré umožnili presnejšie mapovať mobilitu obyvateľstva a jeho dopravné návyky. V rámci projektu bol vyvinutý mechanizmus na určenie pravdepodobnosti realizácie ciest rôznych typov a dĺžok, pričom boli testované viaceré distribučné funkcie s ohľadom na veľkosť obcí a regionálne špecifiká dopravného správania. Dopravný model bol doplnený o časovú dynamiku na základe kombinácie štatistických údajov a vlastných radarových meraní priemerných rýchlostí na vybraných úsekoch ciest.

Obr. 1 Zobrazenie prepravných vzťahov z údajov Orange France

„V oblasti environmentálneho monitoringu bola v meste Žilina nasadená aj senzorická sieť meracích zariadení na sledovanie koncentrácií tuhých častíc PM10, PM2.5, PM4 a PM1, spolu s meteorologickými údajmi. Pôvodná sieť s piatimi senzormi bola rozšírená na trinásť meracích miest, pričom paralelne sa zaznamenávala aj intenzita dopravy,“ vysvetľuje doc. Dušan Jandačka z Katedry cestného a environmentálneho inžinierstva UNIZA, ktorý pod vedením súčasného rektora UNIZA prof. Jána Čelka spolu s kolegami na projekte pracoval.

Získané merania boli následne vizualizované cez platformu Grafana a overené referenčnou metódou. Analýza potvrdila zhoršenú kvalitu ovzdušia počas zimných mesiacov, najmä kvôli lokálnemu vykurovaniu a intenzívnej doprave. Najvyššie koncentrácie PM10 a PM2.5 boli zaznamenané v pracovných dňoch počas chladného obdobia. Záverečný emisný model mesta Žilina, vytvorený v softvéri PTV Vision HBEFA, rozlišoval vnútornú, cieľovú a tranzitnú dopravu a umožnil detailný výpočet ich podielu na znečistení ovzdušia.

Obr. 2 Vizualizácia dát zo senzorickej siete projektu REMoT

Výsledky projektu REMoT majú širokú aplikačnú hodnotu v doprave, urbanizme, životnom prostredí a plánovaní. Vytvorený dopravný model umožňuje identifikovať zaťažené úseky cestnej siete a predikovať dopady suburbanizácie a migrácie. Využiteľný je pri územnom plánovaní, modelovaní dopravnej atraktivity, ako aj pri hodnotení emisného zaťaženia. Dáta zo senzorickej siete slúžia na analýzu kvality ovzdušia, podporu zriadenia nízko emisných zón a optimalizáciu dopravy. Model, implementovaný v GIS prostredí, je vhodný aj pre cezhraničné a medzinárodné projekty, čo zvyšuje jeho multidisciplinárne a strategické využitie.

„Doprava predstavuje takmer štvrtinu emisií skleníkových plynov v Európe a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia v mestách. Výsledky pilotného testovania nám napríklad ukázali, že počas špičkovej hodiny môže dôjsť k emisiám PM10 v meste Žilina až do výšky 7 ton. Cieľom projektu avšak bolo nielen presne zmerať reálne emisie v mestskom prostredí, ale aj poskytnúť praktické nástroje pre samosprávy na tvorbu udržateľnej dopravnej politiky,“ uviedol doc. Jandačka.

10062025 TS vyskum zilinskej univerzity prispieva k znizovaniu emisii z dopravy obrazok 3

Obr. 3 Ukážka výstupu emisného zaťaženia PM10 v meste Žilina

Žilinská univerzita dlhodobo patrí k lídrom v oblasti dopravného výskumu na Slovensku. Práve vďaka projektom ako REMoT môžeme prispieť k znižovaniu uhlíkovej stopy dopravy a k ochrane životného prostredia pre budúce generácie.

„Veríme, že výsledky budú využiteľné nielen v Žiline, ale aj ako model pre iné slovenské mestá, ktoré čelia podobným problémom so znečistením ovzdušia,“ dopĺňa na záver doc. Jandačka.


Ing. Zuzana Mikušová
Oddelenie pre medzinárodné vzťahy a marketing

10062025 TS UNIZA campus

10062025 TS Doprava v meste REMoT UNIZA

Uložiť
Používateľské nastavenia súborov cookie
Používame súbory cookies, aby sme Vám zabezpečili čo najlepší zážitok z návštevy našej webovej stránky. Ak odmietnete používanie súborov cookies, táto webová stránka nemusí fungovať správne.
Prijať všetko
Odmietnuť všetko
Prečítajte si viac
Potrebné
Tieto položky sú potrebné na povolenie základných funkcií webových stránok.
Základné
Prijať
Odmietnuť
Analytics
Nástroje používané na analýzu údajov na meranie efektívnosti webovej lokality a na pochopenie jej fungovania.
Google Analytics
Prijať
Odmietnuť
Marketing
Súbor techník, ktorých cieľom je obchodná stratégia a najmä štúdium trhu.
Google Tag Manager
Prijať
Odmietnuť