Študenti sa spojili, aby skonštruovali automobil poháňaný solárnou energiou

Vášeň pre moderné technické riešenia a pôsobivý dizajn sa spojili v jedinečnom projekte talentovaných slovenských študentov dvoch vysokých škôl. Vyvíjajú ultraľahké solárne vozidlo, ktoré má ambíciu štartovať na svetovo známych pretekoch naprieč celou Austráliou - World Solar Challenge.

 

Rôznorodosť prináša netradičné riešenia

Cieľom technikov zo Žilinskej univerzity v Žiline a dizajnérov z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave je účasť na súťaži v Austrálii. Spolupráca študentov, pedagógov a firiem z praxe má však aj ďalší rozmer. Vzájomne užitočná spolupráca a predovšetkým idea dlhodobo udržateľného spôsobu dopravy je pre Solar Team Slovakia prioritou. Rozmanitosť poznatkov a skúseností je zárukou nových kreatívnych riešení, ktoré budú pre tím pridanou hodnotou nielen počas súťaže.

 

Forma sleduje funkciu, funkcia sleduje formu

Do projektu je zapojených 26 študentov z oboch vysokých škôl. Elektrotechnici, strojári a informatici zo Žilinskej univerzity v Žiline aplikujú pri konštruovaní ultraľahkého automobilu na solárny pohon pokročilé technické riešenia. „Momentálne sme v štádiu návrhu karosérie automobilu s inovatívnou kombináciou hliníka a uhlíkových vlákien. Ak chceme uspieť, musí byť vozidlo dostatočne bezpečné, ale zároveň ľahké a aerodynamické s čo najnižšou spotrebou elektrickej energie. Čaká ho 3000 km trasa naprieč Austráliou, ktorú musí prekonať v čase približne 34 hodín“ vysvetľuje Dr. Ing. Juraj Makarovič MTD., hlavný iniciátor myšlienky projektu.

Príťažlivý a zároveň účelný vzhľad vozidla navrhujú študenti ateliéru Transport design na VŠVU. Traja študenti pod vedením doc. Kleina pracujú na dizajne vozidla, navrhujú koncepčné štúdie a realizáciu karosérie. Škola má technologické pracovisko a výborné podmienky na realizáciu modelov a prototypu. „Modelujeme spoločné neformálne prepojenie vysokých škôl rôzneho zamerania, čo je hlavným prínosom projektu a vzdelávacieho procesu.“ hovorí doc. Štefan Klein, akad. soch., vedúci Ateliéru transport design.

 

Vizuálnu identitu projektu, vo všetkých jej úrovniach, určujú študenti Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU. Ich úlohou je vytvoriť stratégiu správneho pochopenia a vysvetlenia spoločnej práce na projekte. „Na polovicu našej planéty dopadne za jednu hodinu také množstvo slnečnej energie, ktoré dnes spotrebuje celá planéta za jeden rok. Po takejto informácii môžeme uveriť, že raz sa naučíme túto energiu získať a distribuovať prijateľným spôsobom. Aj toto sú prvé kroky, ktoré nás približujú k takému cieľu.“ hovorí doc. Pavel Choma, akad. mal., vedúci katedry.  

 

We have a dream... Move the sun!

Jednotlivé zložky sa prirodzene ovplyvňujú a vytvárajú maximálne funkčný dopravný prostriedok s minimálnymi nárokmi na prírodné zdroje. „Ak dokážeme pohnúť Slnkom, teda efektívne využívať jeho energiu na fyzický pohyb, potom je cieľ súťaže štartom oveľa väčších vecí.“ uzatvára za Solar Team Slovakia Tereza Šufliarska a Lukáš Bartoš z VŠVU.

 

 

Základné údaje o projekte

 

Názov: Solar Team Slovakia http://www.solarteam.uniza.sk/

Ambícia: účasť na pretekoch World Solar Challenge v Austrálii http://www.worldsolarchallenge.org/

 

Tím:

Za ŽU v Žiline: Dr. Ing. Juraj Makarovič MTD., Ing. Adrian Peniak, doc. Ing. Dalibor Barta, PhD., Ing. Matěj Pácha, PhD.

Študenti:

Team Mechanics:

Michal Bartuš

František Pribilinec

Michal Smolár

Jozef Suľa

Michal Lukač

Matej Jaňák

Richard Škvaridlo

 

Team Software:

Maroš Ďuratný

Michal Úraz

Tomáš Medveď

Miroslav Heglas

Šimon Zošák

 

Team Electro:

Michal Staňo

Martin Weis

Mikuláš Rídzi

Miroslav Mesároš

Vladimír Púpava

Rastislav Randiak

Marek Potecký

Maroš Wágner

Dušan Marek

 

Za VŠVU v Bratislave: doc. Ing. Štefan Klein, akad. soch., doc. Pavel Choma, akad. mal., Mgr. Peter Baumann a Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD.

Študenti:

Ľudovít Jedlička, Miloslav Melichárek, Šimon Kožička – dizajn

Tereza Šufliarska, Lukáš Bartoš – vizuálna komunikácia

 

Parametre:

Max. dĺžka: 4.3m, Max. šírka: 1.8m

Max. plocha slnečných panelov: 6 m2

Maximálna rýchlosť 135km/h,

Maximálny denný dojazd: 850km,

Cena energie na 100km: 0,08 Euro

Výkon motora potrebný pri 100km/h: 1.6kW

Špičkový výkon motora: 12kW

 

Ing. Katarína Géčová

Oddelenie medzinárodných vzťahov a styku s verejnosťou

Žilinská univerzita v Žiline

 

Mgr. Nina de Gelder

PR manažérka

Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

© 2016 Žilinská univerzita v Žiline. Všetky práva vyhradené.

EN Menu